Elakkan Tertipu Semasa Membaiki Kenderaan
Aduan² yang asyik diterima ialah:
Kos pekerja yang berlebihan. Walaupun ada papan tanda menunjukkan harga
peralatan dan bayaran perkhidmatan tetapi caj yang dikenakan selalunya terlebih
mahal.
Masa yang diambil untuk menyelesaikan sesuatu kerja sangat lama dan
belum tentu memuaskan hati pengguna.
Kebanyakan mekanik tidak memperbaiki kenderaan seperti yang dikehendaki
oleh pengguna sebaliknya mereka sering membuat kesimpulan sendiri tanpa perlu
membuka bonet sekalipun.
Sedangkan secara keseluruhannya adalah lebih menjimatkan jika mekanik
yang membaiki kenderaan itu menukar keseluruhan bahagian yang rosak pada
satu-satu masa dan bukanya memperbaiki bahagian demi bahagian dalam masa yang
berlainan.
Adalah wajar bagi pihak pengguna diberitahu terlebih dahulu sebelum
sebarang kerja membaiki dilakukan.
Pengguna juga dinasihatkan supaya tidak sign atau menandatangani
sebarang surat kebenaran secara membuta tuli untuk membaiki kenderaan mereka.
Pengguna perlu mendapatkan penjelasan terperinci mengenai kerja-kerja membaiki
kereta yang benar-benar diperlukan.
Pengguna-pengguna juga tidak dapat menentukan lama masa yang diambil
untuk membaiki kenderaan dan sama ada bayaran yang dikenakan berpatutan atau
tidak. Para mekanik seharusnya memberi keterangan mengenai hal tersebut.
Beberapa kesulitan turut dialami oleh pengguna ketika proses membaiki
kenderaan mereka berlangsung termasuk:
Pengguna mendapati sukar untuk berhubung dengan pihak pengurusan
syarikat berkenaan untuk membincangkan kemusykilan mereka. Kebiasaannya
pekerja-pekerja bawahan tidak dapat memberi jawapan munasabah bagi
menyelesaikan kemusykilan yang dikemukakan kepada mereka.
Sering kali juga kerja² membaiki kenderaan diterangkan mengikut cara
teknikal sehingga menyukarkan pengguna untuk memahaminya.
Penerangan sepatutnya dilakukan dengan bahasa yang mudah difahami
terutama di kalangan pengguna yang tidak arif mengenai kenderaan. Penerangan
seumpama itu walaupun mengambil masa tetapi ia pasti memberi kepuasan kepada
pemilik kenderaan dan pada masa yang sama mengekalkan hubungan antara pengguna
dan penyedia perkhidmatan.
Setiap pengguna harus berhati-hati dengan kenderaan yang dibeli dan
meneliti beberapa perkara seperti keadaan tayar, lampu, badan kenderaan dan
sebagainya.
Apabila hendak membeli kenderaan adalah mustahak bagi kita meninjau harga
yang ditawarkan di beberapa kedai sehingga mendapat harga yang paling patut.
Bawa juga seorang mekanik yang boleh membantu memeriksa kenderaan tersebut
supaya kita tidak tertipu. Teliti juga perkataan jaminan/warranty ke atas
kenderaan yang dibeli.
Pengguna-pengguna kadangkala melahirkan perasaan bimbangnya apabila
tempoh jaminan hampir tamat sedangkan kerosakan kenderaan masih berterusan
untuk diperbaiki.
Jika kerosakan berlaku berulang ketika kenderaan masih dalam jaminan,
ketika itu kita memikirkan bahawa segala kerja membaiki kenderaan itu dibuat
tanpa sebarang bayaran.
Bengkel-bengkel membaiki kenderaan haruslah mengamalkan sikap
memulangkan semua bahagian kenderaan asal yang dikeluarkan untuk diperiksa oleh
pengguna jika ia mahukan cara demikian.
Ini mungkin tidak dapat dibuat dalam semua kerja membaiki, tetapi ia
dapat diamalkan dalam kebanyakan kes kerosakan yang besar.
Pengguna haruslah mengamalkan sikap mengambil berat dan penuh perhatian
ketika memelihara kenderaan mereka supaya sentiasa dalam keadaan yang baik
untuk mengelakkan kerja membaiki yang tidak perlu.
Dan anda mesti tahu sikit sebanyak apa rosaknya sebelum bonet kereta
dibuka.
Jadi berhati-hatilah apabila mendapatkan servis daripada mekanik dan
tanyalah anggaran membaiki sebelum bil dikeluarkan.
Sumber: Rakyat Prihatin